تبلیغات محیطی در قالب بیلبورد ها، پوستر ها، حمل و نقل، نمایشگر های دیجیتال، لمپوست ها و… از دهه های گذشته تا کنون جز ارکان اصلی صنعت بازاریابی بوده است. از آنجایی که اکثر کسب و کار ها به دنبال دستیابی به طیف وسیعی از مخاطب هستند، تبلیغات شهری می تواند فرصت های متمایزی را برای رسیدن به این هدف در اختیار آنها قرار دهد.
تبلیغات شهری چیست؟
تبلیغات شهری با استفاده از قدرت تبلیغات در محیط شهر انجام می گیرد و هدف آن جذب مشتری حداکثری است. تبلیغات شهری با بهره گیری از المان های محیط شهر، پیام تبلیغاتی را به مخاطب القا می کند. با اینکه شهروندان یک شهر مدام در معرض تبلیغات محیطی قرار دارند و با حجم انبوهی از پیام های تبلیغاتی روبه رو هستند اما همچنان تبلیغات شهری و محیطی جز عناصر قدرتمند صنعت بازاریابی و تبلیغات هستند. تبلیغات شهری در واقع بیلبورد ها، پوستر ها، عرشه پل های عابر، بنر ها، لایت باکس ها و… هستند.
مزایای تبلیغات شهری- محیطی
تبلیغات در سطح شهر مزایای زیادی را برای کسب و کار ها به دنبال دارد. در تبلیغات شهری به دلیل دسترسی به مخاطب زیاد، می توان تا حدود زیادی اهداف بازاریابی کمپین تبلیغاتی خود را به پیش برد. از جمله مزایای تبلیغات شهری می توان به موارد زیر اشاره کرد :
- تبلیغات در فضای باز از نظر قابلیت مشاهده، محدودیت زمانی ندارد و شبانه روزی است، به خصوص اگر سازه تبلیغات محیطی دارای روشنایی باشد.
- تبلیغات شهری به مخاطب بالقوه زیادی در آن واحد دسترسی دارد.
- تصویر برند شما با تکرار در مناطق مختلف شهر از طریق تبلیغات محیطی تقویت می شود و به نوعی برند سازی انجام می گیرد.
- تبلیغات شهری در راستای سایر کانال های بازاریابی همچون اینترنت می تواند بسیار موفق باشد.
- تبلیغات شهری مقرون به صرفه است و با توجه به بودجه ای که برای آن اختصاص می دهید، بازده بسیاری دارد.
- ماهیت جدید تبلیغات محیطی که با تکنولوژی ادغام شده است برای مخاطب بسیار جذاب بوده و باعث جلب توجه هر چه بیشتر می شود.
مطالب مرتبط: تبلیغات محیطی در تبریز
تبلیغات محیطی باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟
در شهر های پرجمعیت و شلوغ رقابت برای جلب توجه شدید است. با این که بیلبورد ها، پوستر ها، نمایشگر های دیجیتال و… در همه جا هستند، اما یک تبلیغ چشم نواز و خلاق می تواند در میان انبوه تبلیغات، بیننده را متوجه خود سازد. برخی ملاحظات کلیدی برای موفقیت در تبلیغات محیطی شهری وجود دارد که عبارتند از :
- .اندازه ی تبلیغات محیطی
در شهر های بزرگ که تبلیغات محیطی زیاد است و اغلب مسیر ها شلوغ هستند، تبلیغات با اندازه بزرگ تر و جسورانه تر می تواند، در میان سایر انواع تبلیغات محیطی، دیده شود و توجه مخاطب را جلب کند. امروزه بیشتر برند ها از نمایشگر های غول پیکر یا بیلبورد های بزرگ برای تبلیغات محیطی استفاده می کنند که از دور هم قابل مشاهده هستند.
- خلاقیت و نوآوری در تبلیغات محیطی
مخاطبان شهری، در طول روز در معرض طیف گسترده ای تبلیغات محیطی قرار دارند. در این میان تبلیغات محیطی شما برای برجسته شدن باید خلاقانه و نوآورانه باشد. برای این منظور اغلب از ویدئوها، انیمیشن ها، نورپردازی های خاص و فناوری واقعیت افزوده (AR) استفاده می شود.
- هوش مکانی در تبلیغات محیطی
انتخاب مکان مناسب برای تبلیغات محیطی در محیط های شهری بسیار حائز اهمیت است. قطعا مکان های پرترافیک و شلوغ، مراکز حمل و نقل عمومی مانند مترو و مکان های دیدنی می توانند طیف گسترده ای از مشتریان ثابت را در جریان تبلیغات محیطی جذب کنند.
۴.پیام تبلیغاتی هدفمند در تبلیغات محیطی
برای رسیدن به جمعیت شناسی، نیاز به درک مخاطب هدف وجود دارد. برای تاثیرگذاری بیشتر باید پیام تبلیغات محیطی را با توجه به خواسته ها و علایق جمعیت محلی تنظیم کرد.
- یکپارچه سازی رسانه های اجتماعی در تبلیغات محیطی
قطعا بسیاری از جمعیت شهری در پلتفرم های رسانه های اجتماعی فعال هستند. ادغام عناصر رسانه های اجتماعی در کمپین های تبلیغات محیطی، تعامل و مشارکت مردم را تقویت می کند. برای این منظور می توان از QR کد ها در تبلیغات محیطی استفاده کرد.
مطالب مرتبط: تبلیغات محیطی در تهران
انواع تبلیغات شهری
انواع تبلیغات شهری را میتوان در قالب انواع سازه های تبلیغات محیطی معرفی کرد.
انواع تبلیغات شهری به شرح زیر می باشد :
تبلیغات بیلبورد
بیلبورد ها به عنوان رسانه های چاپی جز محبوب ترین اشکال تبلیغات محیطی به شمار می روند. سایر رسانه های چاپی همچون بنر، پوستر، استرابورد و… نیز معمولا جز دسته بیلبورد ها دسته بندی می شوند. بیلبورد ها اغلب در مسیرهای پرتردد همچون اتوبان ها نصب می شوند. طراحی یک بیلبورد تبلیغاتی چشم نواز و خلاقانه با پیام تاثیر گذار می تواند، مخاطب زیادی را به خود جلب کند. نمایشگر های دیجیتال موجود در سطح شهر نیز جز بیلبورد های دیجیتال دسته بندی می شوند.
تبلیغات حمل و نقل
در تبلیغات حمل و نقل از بدنه وسایل نقلیه عمومی برای انتقال پیام تبلیغاتی به مخاطب استفاده می شود. اتوبوس، تاکسی و قطار های شهری می تواند در حین حرکت در مسیر خود حامل پیام های تبلیغاتی باشند که بر روی بدنه آنها نقش بسته است. تبلیغات حمل و نقل محبوبیت زیادی دارند و بسیاری از افراد آنها را می بینند.
تبلیغات مبلمان شهری
مبلمان شهری شامل نیمکت ها، کیوسک ها، ایستگاه های اتوبوس، دکه ها و… است. معمولا بر روی اینها نیز تبلیغات محیطی انجام می شود. تبلیغات محیطی شهری بر روی مبلمان خیابانی به صورت دیجیتال یا چاپی قابل اجرا است.